در موضوع قواى علمى، وقتى سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار مىکند. وبه هنگام طرح قصه آدمسلام الله علیه مىفرماید: «فتلقى آدم من ربه کلمات» (2) سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت نمود.
در تبیین وتفسیر کلمات آمده است که منظور انوار عترت طاهره است، بدین معنا که انوار عترت طاهره همان مقامات علمى است که حضرت آدمسلام الله علیه آن را تلقى کرد وزمینه نجات او فراهم گردید ودر این میان همانطور که حضرت امیرسلام الله علیه در مجموعه عترت قرار دارد، حضرت زهرا هم در آنجا مىتابد واین که فاطمه زهراصلوات الله علیها معروف ومشهور شده، نه براى آن است که، زن تنها در حضرت زهرا خلاصه شده استبلکه به این دلیل است که آن حضرت دیگران را تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیرسلام الله علیه، معروف نیستند واگر در عرف بخواهند مثل ذکر بکنند، به حضرت على(ع) مثل مىزنند. در صورتى که همه ائمه نور واحدند. همانطورى که در بین معصومین، امیرالمؤمنینصلوات الله علیه معروف والگو شده است، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهراصلوات الله علیها اشتهار یافته است وگرنه زنان فراوانى بودند که هم از عصمتبرخوردارند وهم از کمال متعارف وفوق متعارف، ولیکن علت این که حضرت زهرا در بین زنان معروف شده همان علتى است که بدان سبب، حضرت على(ع) در بین ائمه معروف شده است.
پس مراد از لفظ کلمات در آیه شریفه «فتلقى ادم من ربه کلمات» اسماء الهى است وبارزترین مصداق اسماء الهى، عترت طاهرهاند که در بین آنان، فاطمه زهرا - صلوات الله علیها - مىدرخشد.
منبع: زن در آیینه جلال و جمال – آیت الله جوادی آملی
توجه: این مطلب توسط پارسی بلاگ برگزیده شده است و بدین وسیله از پارسی بلاگ تشکر می شود.
صفحه اصلی وبلاگ