سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر که بگوید من دانشمندم، نادان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

زن نوشت
نویسنده :  دریا

* کمد لباس اتاقها را از نوع دولنگه و مرتفع انتخاب کنید.

* در اتاق نشیمن به ترکیبى که بر اثر باهم آیى رنگها و اشیا ایجاد مى شود، دقت کنید. در صورت امکان از چرخه رنگها استفاده کنید تا در انتخاب رنگ اشتباه نشود.

* یک آباژور یا گلدان گل بزرگ در گوشه هال، همیشه جلب توجه مى کند.

* اگر در خانه شما، اغلب رنگ ها، خنثى و بى روح هستند، یکى از اشیاى بزرگ، مثل کاناپه را از رنگهاى تند انتخاب کنید تا ترکیب کامل شود.

* آیینه هایى که قاب طرح دار دارند، شکوه بیشترى به منزل شما مى بخشند.

* شاید باور نکنید، اما وسایل کم اهمیتى مثل صندلى، کوسن یا روتختى، در ظاهر خانه شما تغییرى بزرگ ایجاد مى کنند، پس در انتخاب رنگ و طرح آنها وسواس بیشترى به خرج دهید.

* آباژورهایى که کناره منگوله دار دارند، نورپردازى اتاق شما را رؤیایى مى کنند.

* همگونى رنگ پرده اتاق خواب با پایه هاى تخت شما، هر بیننده اى را به تحسین وا مى دارد.

* پهن کردن گلیم یا قالیچه اى با طرح سنتى در اتاق خواب، باعث ایجاد روحیه صمیمیت و گرمى در هر بیننده اى مى شود.

* برخى لوازم کوچک مثل شمع ها، کوزه هاى گلى یا لوازم قدیمى و ساعت هایى با طرح هاى جالب، فضاى اتاق شما را پرتر نشان مى دهند.

* براى ایجاد یک نقطه کانونى در اتاق خواب، که بلافاصله جلب توجه کند و احساس خنکى را ایجاد کند، یک تابلوى سفید یا آیینه با دور سفید، مؤثر خواهد بود.

* در اتاق ناهارخورى خود دقت کنید تا کوچکترین اجزا، حتى فنجان ها و ظرف سس و شکر، متناسب با سایر اجزاى میز انتخاب شوند.

* سعى کنید طرح دستمال سفره ها با روکش صندلى، از یک زمینه رنگى انتخاب شوند. به یاد داشته باشید اگر در اکثریت وسایل از رنگ هاى سرد استفاده شده، حتماً وسیله اى با رنگ گرم و تند، براى ایجاد احساس گرمى و لطافت در اتاق استفاده کنید. (یک گلدان رنگى روى میز ناهارخورى انتخاب خوبى است.)

* به وسایل درون حمام اهمیت بیشترى بدهید. به هنگام خرید سراغ وسایل شیک و خوش رنگ بروید و همیشه حمام را پاکیزه نگه دارید. در دور ریختن وسایل کهنه و بدرنگ از داخل حمام درنگ نکنید!

* دو طرح رنگى صورتى - آبى یا زرد درخشان در حمام، تأثیر فوق العاده اى روى روحیه شما مى گذارد.

* پارچه هاى زرد روشن و سبک در آشپزخانه شما، نماد روحیه صمیمى شما خواهد بود و به صرف غذا، حال و هوایى دیگر مى بخشد.

* بر خلاف نظریه عموم که وسایل زیاد در اتاق هاى خانه، باعث احساس شلوغى و سردرگمى مى شوند، باید بدانید هرچه وسایل و تجهیزات شلوغ تر و بیشترى در فضاى آشپزخانه بچینید، احساس اطمینان بیشترى در شما ایجاد مى شود و آشپزى را برایتان دلپذیرتر خواهد کرد، اما تناسب چیدن وسایل خانه را فراموش نکنید.


نظرات شما ()
شنبه 86/4/2 ساعت 7:0 صبح
نویسنده :  دریا

اگر روى شیر آب رسوب بسته است کافى است کمى سرکه سفید روى آن بریزید شیر مثل روز اول شفاف خواهد شد.


نظرات شما ()
پنج شنبه 86/3/31 ساعت 2:0 عصر
نویسنده :  دریا

براى اینکه پرده هاى تورى و سفید را بشویید بهتر است از سفید کننده ها استفاده نکنید. این باعث مى شود تا آنها کدر شوند. بهترین راه این است که کمى جوش شیرین را به پودر لباس شویى اضافه کنید تا پرده اى سفید داشته باشید و اگر مدت زمان زیادى مى گذرد که پرده هایتان را نشسته اید قبل از اینکه آنها را با پودر شست و شو دهید، آن را با آب بشویید تا خاک آن گرفته شود و پرده هایتان چرک مرده نشود.


نظرات شما ()
دوشنبه 86/3/28 ساعت 8:0 صبح
نویسنده :  دریا

براى تمیز کردن لباس هایى که روغنى شده از نوشابه استفاده کنید. لباسى را که با روغن ماشین آلوده شده است در نوشابه خیس کنید و اثرات معجزه آساى آن را ببینید.


نظرات شما ()
پنج شنبه 86/3/24 ساعت 11:0 صبح
نویسنده :  دریا

چه کارکنیم تا فضایى شادتر و متنوع تر داشته باشیم. تحقیقات شگفت انگیز جدید نشان مى دهد که رنگ در خانه و در قسمت هاى مختلف آن و همچنین کمک مى کند تا محیطى سالم تر و شادابتر داشته باشیم. محققان دریافته اند که استفاده از رنگ هاى مختلف مى تواند تأثیر مثبتى بر روى فشار خون، کاهش استرس و افزایش انرژى داشته باشد. همچنین رنگ ها مى توانند موجب یک خواب راحت براى ما باشند.

براى مثال رنگ قرمز توانایى انتقال سلول هاى انرژى زا شوند و آنها را افزایش دهند. یکى دیگر از ویژگى هاى این رنگ افزایش نفس براى ورزشکاران و دوندگان است. حالا حتماً علت استفاده از زمین قرمز در بیشتر مسابقات دو و میدانى را متوجه شده اید. اما در مورد رنگ آبى، در مورد این رنگ تحقیقات نشان مى دهد که موجب کاهش درد مخصوصاً در بیمارانى که از رماتیسم رنج مى برند مى شود. چند مورد از خواص رنگ ها را برایتان نوشتیم شما هم خیلى راحت مى توانید این رنگ ها را به خانه اضافه کنید و از ویژگى هاى آن استفاده کنید.

رنگ هاى گرم، رنگ هاى انرژى زا

در میان هفت رنگ موجود در رنگین کمان (قرمز، زرد، نارنجى، سبز، آبى، بنفش و نیلى) رنگ هاى گرم قرمز، نارنجى و زرد، سرشار از انرژى هستند. از این رنگ هاى گرم در آشپزخانه تان استفاده کنید. اگر در اتاقى صبح ها و هرموقع دیگرى ورزش مى کنید در آن ها مى توانید از این رنگ ها بهره بگیرید. در دیگر قسمت هاى خانه که در آن ها فعالیت و آمد و شد زیاد است مى توانیم از این رنگ ها استفاده کنیم. به طور مثال رنگ زرد در آشپزخانه مى تواند القا کننده یک روز آفتابى و پرنور باشد. قطعاً کسى وجود ندارد که مایل به استفاده از این فضا نباشد.

رنگ هاى خنثى و دقت در بینایى

رنگ سبز براى چشم از بهترین رنگهاست. این رنگ موجب مى شود که شما در زمان خواندن قدرت بیشترى پیدا کنید و زیاد به چشمانتان فشار نیاید. رنگ سبز باعث متمرکز شدن چشم به نقطه مورد دلخواه مى شود و این امر سبب آرامش و افزایش توانایى چشم خواهد شد. براى اتاق ها و یا قسمت هایى از خانه که در آن قصد مطالعه کردن و نوشتن دارید از این رنگ بهره بگیرید. همچنین براى انجام کارهایى که در آن نیاز به تمرکز در جزئیات است پیشنهاد مى شود رنگ سبز را به کار بگیرید.

آرامش با رنگ هاى خنک

رنگ هاى سرد و خنکى مثل آبى، نیلى و بنفش به ایجاد آرامش در فضاى خانه کمک خواهد کرد. پس از یک روز کارى سخت ورود به خانه و استراحت در قسمتى که با این رنگ ها تزیین شده باعث فراهم شدن محیطى آرام مى شود. رنگ هاى خنک که به آن اشاره شد را سعى کنید در قسمت هایى از خانه بکار ببرید که مى خواهید در آن فعالیتى نداشته باشید و استراحت کنید. بیشتر کاربرد این قبیل رنگ ها به اتاق هاى خواب بزرگسالان و یا کودکان معطوف مى شود. قابلیت دیگر استفاده از این رنگ ها به حمام مربوط مى شود. هنگامى که مى خواهید بعد از یک روز کارى طولانى به حمام بروید حتماً نیاز به آرامش دارید که این رنگ ها به شما این اجازه را مى دهد که در فضایى آرام قرار بگیرید.

گوناگونى

با وجود گوناگونى و تعدد زیاد رنگ هایى که باید از میان آنها انتخاب صورت بگیرد، شاید در نظر گرفتن این توضیحات کمى به شما که مى خواهید خانه را دوباره رنگ بزنید کمک کند تا از میان این گوناگونى رنگ بهترین رنگ را براى قسمت هاى مختلف خانه خودتان به کار بگیرید.


نظرات شما ()
یکشنبه 86/3/20 ساعت 11:0 صبح
نویسنده :  دریا

باغچه‌ای کوچک در حیاط منزل خود درست کنید و اگر منزل شما حیاط ندارد، گلدان‌هایی از بیرون تهیه نمائید و در محلی  مناسب در منزل خود بچینید. مطمئن باشید رسیدگی به این گیاهان به نحو خوبی وقت شما را پر می‌کند.

 اما چه کنیم تا گیاه شادابی را که خریداری کرده‌ایم، در منزل ما نیز طراوت و شادابی خود را حفظ کند و رشد خوبی داشته باشد؟  به این نکات توجه کنید:

1- ابتدا نور منزل خود را بسنجید. منزل شما جزو کدام دسته از خانه‌هاست؟ نور آن زیاد است یا کم؟ چند ساعت از روز نور به محلی که شما قصد دارید گلدانتان را در آنجا بگذارید می‌تابد؟

2- فضایی را که می‌خواهید به گلدان و گیاهانتان اختصاص دهید چقدر است؟ شما باید متناسب با این فضا نوع گیاه را انتخاب کنید. برخی گیاهان شاخ و برگ بسیار گسترده‌ای دارند و افقی یا عمودی پخش می‌شوند. پس به این نکته نیز  توجه کنید.

3- پس از خرید گیاه دلخواه، وقت را تلف نکنید. بلافاصله مسیر منزل را در پیش بگیرید. بخصوص در گرمای تابستان و سرمای زمستان باید گیاه را به سرعت به محل دائمی خود انتقال دهید.

4 -از فروشنده درخواست کنید وسیله‌ای برای محافظت گیاه از نور مستقیم آفتاب به شما بدهد.

5- خاک و کود اکثر گیاهان برای زندگی آن‌ها در محیط گلخانه کافی است اما همین گیاه به محض ورود به فضای جدید زندگی خود، که منزل شماست دیگر احتیاج به آن مقدار خاک و کود ندارد و مصرفش کمتر می‌شود. بنابراین تعویض گلدان و کوددهی در این شرایط نه تنها به گیاه کمک نمی‌کند بلکه پروسه‌ی مأنوس شدن گیاه با آب و هوای جدید را نیز با شوک مواجه می‌کند. با این کار رطوبت زیادی اطراف ریشه‌ها باقی می‌ماند که سبب پوسیدن ریشه‌ها می‌شود و کوددهی نیز سبب سوختگی ریشه‌ها می‌گردد.

6 - وقتی صحبت از پوسیدن ریشه‌هاست، مطلب مهم آبیاری صحیح می‌باشد و این به معنی زهکشی خوب گلدان و  خروج آب اضافی از گلدان است. هیچ‌گاه اجازه ندهید زیر گلدانی گیاه شما مملو از آب قرار شود. وقتی آب اضافی از خاک خارج شود، جای آن را اکسیژن پر می‌کند. ریشه‌ها برای نگهداری برگ‌ها و انتقال صحیح مواد غذائی به قسمت‌های دیگر گیاه، نیازمند اکسیژن کافی هستند.

با رعایت این نکات مطمئن باشید گیاهانی سالم و شاداب خواهید داشت و از سرسبزی آنها روح شما به لطافت خواهد رسید.

آفتاب داغ تابستان و گیاهان

گیاهان به شرایط آب و هوایی یکسان با ما نیازمندند. اگر گیاه خود را برای مدت طولانی زیر آفتاب داغ تابستان قرار دهید نه تنها برای آن مفید نیست بلکه سبب آفتاب سوختگی نیز می‌شود. وقتی با گلدانی مواجه می‌شوید که برگ‌هایش به رنگ قهوه‌ای سوخته درآمده‌اند دو راه پیشنهادی ما را دنبال کنید شاید نجات یابد:

1- برگ‌های آسیب دیده را جدا کنید. گیاه را به داخل خانه ببرید و در محلی روشن قرار دهید. به آن آب ندهید.

اجازه  دهید خاک نمناک بماند ولی خیس نباشد زیرا بعضی ریشه‌ها در اثر حرارت آسیب دیده‌اند و رطوبت اضافی سبب پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

2- هیچ نوع کودی به آن ندهید. فقط خود را برای انتظاری دراز ‌مدت آماده کنید تا اینکه گیاه به وضعیت سلامت اولیه‌ی خود  برگردد. مدت این انتظار هم بستگی به شدت آسیب دیدگی گیاه دارد و ممکن است این انتظار برای همیشه طول بکشد، در این صورت راه حل پیشنهادی ما این است که گیاه خود را دور انداخته و یکی دیگر جایگزین آن کنید! گر چه این کار گیاه شما را باز نمی‌گرداند ولی در عوض درس ارزشمندی در مورد نگهداری از گیاه خود می‌گیرید. این درس مهم این است:«وقتی گیاهی در حال وفق دادن خود با شرایط جدید محیطی است، آن را به حال خود بگذارید.

 تابستان، مسافرت و گیاهان ‌

تابستان است و بازار مسافرت‌ها داغ.حتما  قبل از رفتن به سفر نکاتی را مرور می‌کنید تا ایمنی منزل رعایت شود. اما آیا به فکر گیاهان خود نیز هستید؟ مطمئناً دوست ندارید وقتی از سفر باز می‌گردید با برگ‌های ریخته شده و یا آویزان و پلاسیده‌ی گیاه محبوبتان روبرو شوید. بلی، هیچ کس دوست ندارد زحمات یکساله‌ی خود را در عرض یک هفته بر باد دهد. پس نکات زیر را رعایت کنید:

درجه حرارت را چک کنید:  گیاهان همان دما و رطوبتی را می‌پسندند که شما می‌پسندید. وقتی سیستم تهویه‌ی منزل را خاموش می‌کنید و گردش هوا را از کار می‌اندازید درجه‌ی حرارت بالاتر می‌رود. اکثر گیاهان در این حالت برگ‌هایشان می‌ریزند. این به معنی آن نیست که  گیاه شما مرده است. معنی آن این است که گیاه در حال وفق دادن خود با شرایط جدید محیطی است. وقتی پوست شما در مقابل آفتاب می‌سوزد چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است پوست می‌اندازید. اگر بتوانید مدتی را که در سفرید دمای خانه را ثابت نگه دارید با این مشکل مواجه نمی‌شوید.

آبیاری گیاه را با وسواس دنبال کنید:

 اگر کسی متعهد آبیاری گیاهان در غیاب شماست باید برای او مشخص کنید که دقیقاً‌ چه مقدار آب برای هر یک از گیاهان لازم است و به آن شخص آموزش دهید که چگونه به آن‌ها آب بدهد.

البته وسایلی نیز وجود دارند که گیاه را به طریقه‌ی قطره‌ای و مداوم آبیاری می‌نمایند. می‌توانید این وسایل را از گل فروشی‌ها تهیه کنید.


نظرات شما ()
پنج شنبه 86/3/10 ساعت 11:0 صبح
نویسنده :  دریا

پیاز داغ: پیاز دارای خواصی است که با تفت دادن آن در روغن از دست می روند، ولی با این وجود نمی توان آن را از غذا حذف کرد؛ زیرا در بیشتر خورش های ایرانی اولین کار سرخ کردن پیاز است. در واقع طعم دهی پیاز داغ به غذا و سابقه دیرینش در آشپزی ایرانی باعث بقای آن شده است. بنا بر این پوست کندن و خرد کردن و سرخ کردنش در روغن، کار وقت گیری است که هر روز اشک خانم ها را در می آورد. برای این که شما هر روزه مجبور به طی همه این مراحل نباشید، می توانید مقدار زیادی پیاز داغ یک جا درست کنید و آن را در فریزر نگه داری نمایید بدون آن که نگران از دست رفتن ویتامین های پیاز در اثر انجماد باشید زیرا که یک بار آن ها را در اثر سرخ شدن از دست داده است!

چند نکته ی پیازی:
• قبل از پوست کندن، پیازها را در آب بریزید. هم پوست کندنش راحت تر است و هم کمتر باعث سوزش چشم می شود.
• برای خرد کردن پیاز و سایر سبزیجات، حتماً از تخته سبزی خرد کنی استفاده کنید. این کار باعث تسریع در کار شما خواهد شد.
• برای تشخیص پیاز شیرین شصت خود را کمی بر روی پیاز بفشارید. پیازهای نرم تر، آب دار ترند، لایه های آن ها ضخامت بیشتری دارند، و چشم را کمتر می سوزانند.
• پیاز خاصیت بو گیری از روغن های مایع بد بو را دارد. بنا بر این اگر مجبور شدید از روغن مایع بدبویی برای خورش استفاده کنید، سرخ کردن پیاز در آن به از بین رفتن بوی بد روغن کمک خواهد کرد.
• نوشیدن آب پیاز جوشیده شده برای درمان سرفه موثر است.
• برای جلوگیری از سوزش و آبریزی چشم به هنگام پوست کندن و خرد کردن پیاز، از عینک مخصوص شنا استفاده کنید. نتیجه بسیار رضایت بخش است.


نظرات شما ()
شنبه 86/2/8 ساعت 9:0 صبح
نویسنده :  دریا

بعضی وقت ها بنا به دلایلی مانند ارزانی فصلی یا دور بودن مراکز خرید، مواد غذایی بیشتر از نیاز خریداری می شود. این کار ممکن است موجب ماندن بخشی از این مواد در یخچال شود که بعد از چند روز تازگی خود را از دست می دهد مخصوصا در مورد میوه ها. برای نگهداری میوه هایی که بیش تر از حد نیاز خریداری  می شود راه هایی وجود دارد که به بعضی از آن اشاره می کنم.

خیار بسیار حساس است و بعد از چند روز تازگی و طعم خود را از دست می دهد. برای نگهداری خیار آن را از داخل کیسه پلاستیکی خارج کرده، بشویید و بعد از خشک شدن در یک قابلمه در دار بریزید و در یخچال بگذارید.

انگور را برای نگهداری بیشتر نشسته درون کیسه نگهدارید. شستن انگور قبل از گذاشتن در یخچال موجب ترک خوردن دانه های آن می شود.

سبزی خوردن را بشویید و در یک کیسه ی پارچه ای نگهدارید. از آنجا که برگ های  سبزی آب زیادی دارد  کیسه ی پارچه ای باعث می شود سبزی سیاه و پلاسیده نشود.

موز را در صورتی که نرسیده باشد در روزنامه بپیچید وابتدا  دو سه روز خارج از یخچال نگهدارید. این کار باعث شیرین شدن موز میشود. بعد از زرد شدن پوست موز آنرا در یجچال بگذارید.

کمپوت: در صورتی که با وجود همه ی مراقبت ها باز هم میوه ها مانده و بد شکل شدند، و کسی حاضر به خوردن آن نشد، (قبل از پوسیدگی) می توانید با پختن آنها هم باعث تنوع در تغذیه ی افراد خانواده شوید هم از اسراف اجتناب نمایید. با افزودن کمی شکر و آب به سیب، گلابی، آلو یا هلو و پختن آنها می توانید کمپوت درست کنید.

موزهایی که پوستشان سیاه شده است، ولی هنوز سالم هستند، برای درست کردن پوره موز، شیر موز، و کیک مناسب هستند.

انگورهای مانده را میتوان سرکه کرد. برای این کار آنها را چند هفته در ظرفی در دار بریزید به صورتی که اصلا هوا نخورد و بعد صاف کنید.

و بهترین راه برای تازه ماندن میوه ها و جلو گیری از خراب شدنشان خرید به اندازه ی نیاز است.


نظرات شما ()
دوشنبه 86/1/6 ساعت 10:0 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
قضاوت و مرجعیت زنان
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
53136 :کل بازدیدها
1 :بازدید امروز
3 :بازدید دیروز
درباره خودم
زن نوشت
دریا
یک زن خانه‏دار که یادش هست بهترین نعمت خدا عقل است و بیشترین لذت در زندگی، در نتیجه‏ی بهره گیری از همین عقل به دست می‏آید.
لوگوی خودم
زن نوشت
لوگوی دوستان
لینک دوستان
بی عینک
برو بچه های ارزشی
نافذ
طعم شیرین دو دقیقه
گاه نوشت های یک رهرو
مادرانه
شمیم وصل
قلم رنجه
شیدای بی نشون
مائدة من السماء(حجره طلبگی)
اشتراک
 
آرشیو
فنون خانه داری
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
طراح قالب