سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خود پسندیدن آدمى ، یکى از حسودان خرد اوست . [نهج البلاغه]

زن نوشت
نویسنده :  دریا

ارزش زن به عنوان هویت دینى وقتى روشن مى‏شود که گوشه‏اى از اسرار نکاح و رموز ازدواج از زبان صاحب وحى بازگو شود تا معلوم گردد که زن نه تنها ملعبه مرد نیست و نه تنها وابسته نمى‏باشد و نه تنها ابزار نیست‏بلکه چون بنیان مرصوصى است که مرد را از پرتگاه دوزخ مى‏رهاند و از انحراف نجات مى‏دهد و باهم از خطر تیرگى و تاریکى آسوده مى‏شوند وهماهنگ هم راه فلاح و صلاح و نجاح را طى مى‏کنند و از طلاح و تباه و تبار مى‏رهند.

رسول اکرم حضرت محمد بن عبدالله(ص) چنین مى‏فرماید: «من تزوج احرز نصف دینه‏» (1)

یعنى مردى که با زن ازدواج نماید و زنى که با مرد عقد زناشویى ببندد هر کدام نصف دین خود را حفظ نموده‏اند. یعنى هویت مرد براى زن در نکاح ونیز هویت زن براى مرد در ازدواج یک هویت دینى است نه غریزى و آمیزش حیوانى که در هر نر و ماده‏اى یافت مى‏شود، و باز پیامبر گرامى اسلام(ص) مى‏فرماید: «ما من شاب تزوج فی حداثة سنه الا عج‏شیطانه: یا ویله عصم منی ثلثی دینه، فلیتق الله العبد فی الثلث الاخر» (2)

یعنى:«هیچ جوانى نیست که در عنفوان جوانى ازدواج نماید مگر آن که شیطان مراقب وى ناله بر مى‏آورد که: او دو سوم دین خود را از من حفظ نموده است، بنده خدا بعد از ازدواج باید درباره یک سوم دیگر دین خود پرهیزکار باشد.» در این حال مرد یا زن جوان که پیوند زندگى مشترک را مى‏بندد با این عمل بخش مهم دین خود را حفظ مى‏نمایند. چنین نگرشى ملکوتى به زن ونگاه الهى به ازدواج و بینش آسمانى به تشکیل کانون مشترک زناشویى، هرگز مرد را وابسته یا آزاد نمى‏بیند و زن را نیز از نگاه وابستگى و ابزارى مصون مى‏داند.

پى‏نوشت‏ها: 1- جامع احادیث الشیعه، ج‏20، ص‏8. 2- همان ماخذ، ص‏9.

منبع: زن در آیینه جلال و جمال – آیت الله جوادی آملی

توجه: این مطلب توسط پارسی بلاگ برگزیده شده است و بدین وسیله از پارسی بلاگ تشکر می شود.
صفحه اصلی وبلاگ 

 


پنج شنبه 86/4/14 ساعت 1:45 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
قضاوت و مرجعیت زنان
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
53379 :کل بازدیدها
7 :بازدید امروز
4 :بازدید دیروز
درباره خودم
زن نوشت
دریا
یک زن خانه‏دار که یادش هست بهترین نعمت خدا عقل است و بیشترین لذت در زندگی، در نتیجه‏ی بهره گیری از همین عقل به دست می‏آید.
لوگوی خودم
زن نوشت
لوگوی دوستان
لینک دوستان
بی عینک
برو بچه های ارزشی
نافذ
طعم شیرین دو دقیقه
گاه نوشت های یک رهرو
مادرانه
شمیم وصل
قلم رنجه
شیدای بی نشون
مائدة من السماء(حجره طلبگی)
اشتراک
 
آرشیو
فنون خانه داری
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
طراح قالب