سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر خود را از معصیت ها پاک کنید، خداوند، دوستتان خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]

زن نوشت
نویسنده :  دریا

در هر بحثى نباید ملتزم شد که حتماً به نحو ایجاب پاسخ داده شود، زیرا ممکن است ثمره یک بحثى فقط سلب باشد، مثلاً گاهى انسان وارد بحث‏حقوق زن مى‏شود بدین امید که نتیجه آن تساوى این دو صنف یا تفاضل آنها باشد ولى بعد معلوم مى‏شود که ثمره آن سلبى است. هرگز نباید توقع داشت که ثمره استنباط، یکى از دو امر تساوى یا تفاضل باشد، بلکه ممکن است نتیجه بحث این باشد که زن ومرد، نه مساویند ونه متمایز، براى این که موضوعى براى تساوى یا تفاوت نیست. به عبارت دیگر: گاهى انسان وارد بحث مى‏شود که مثلاً آیا الف وباء مساوى هم هستند یا متمایزند، در اینجا سرانجام احد الامرین را اعلام مى‏کند ومى‏گوید: الف وباء که دو امرند وهر دو موجودند، مثلاً باهم مساویند ویا این که متمایزند. در این محور خاص، قضیه، منفصله حقیقیّه است -از دو حال بیرون نیست، امّا گاهى انسان وارد بحث مى‏شود تا تساوى یا تفاوت را بیابد، لیکن وقتى دقیق مى‏شود مى‏بیند نه الفى در میان است ونه بائى، آنگاه باید بگوید: موضوعى براى بحث تساوى یا تفاوت نیست. براى این که تساوى وتفاوت عدم وملکه هستندیعنى یک موضوع خاص وقتى در خارج موجود است، این موضوع با موضوع دیگر از دو حال بیرون نیست، یامساوى با اوست‏یا مساوى نیست، ولى اگر تعدّد وکثرتى در کار نبود، تساوى وتفاوتى هم نخواهد بود زیرا در اثبات یکى از دو امر یاد شده لازم است دو شى‏ء، موجود باشند تا باهم یا متساوى باشند ویا متفاوت.

 

قرآن کریم وقتى مساله زن ومرد را مطرح مى‏کند مى‏گوید: این دو را از چهره ذکورت وانوثت نشناسید بلکه از چهره نسانیت‏بشناسید وحقیقت انسان را روح او تشکیل مى‏دهد، نه بدن او، انسانیت انسان را جان او تامین مى‏کند نه جسم او، ونه مجموع جسم وجان.

منبع: زن در آیینه جلال و جمال – آیت الله جوادی آملی


پنج شنبه 86/4/14 ساعت 1:49 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
قضاوت و مرجعیت زنان
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
53383 :کل بازدیدها
1 :بازدید امروز
10 :بازدید دیروز
درباره خودم
زن نوشت
دریا
یک زن خانه‏دار که یادش هست بهترین نعمت خدا عقل است و بیشترین لذت در زندگی، در نتیجه‏ی بهره گیری از همین عقل به دست می‏آید.
لوگوی خودم
زن نوشت
لوگوی دوستان
لینک دوستان
بی عینک
برو بچه های ارزشی
نافذ
طعم شیرین دو دقیقه
گاه نوشت های یک رهرو
مادرانه
شمیم وصل
قلم رنجه
شیدای بی نشون
مائدة من السماء(حجره طلبگی)
اشتراک
 
آرشیو
فنون خانه داری
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
طراح قالب