سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسیار سرزنش مکن ؛ زیرا کینه به بار می آورد و به دشمنی می انجامد، و زیادی آن، از بی ادبی است . [امام علی علیه السلام]

زن نوشت
نویسنده :  دریا

شبهه دیگرى که مطرح مى‏شود حضور زن در جبهه و جهاد است. اولا: زن مى‏تواند در بخش مهمى از امور مربوط به جهاد حضور یابد، چرا که تمام جهاد، در سنگر بودن و تیراندازى کردن نیست علاوه بر کمک‏هاى تداکارتى پشت جبهه و متن جبهه، نقشه کشیدن و راهنمایى کردن نیز بخش‏هاى مهمى از جهاد به شمار مى‏آید، مگر آنان که در متن جنگ حضور دارند، همه کار نظامى مى‏نمایند؟ بخش قابل توجهى از آنان امور مربوط به نقشه‏بردارى، اطلاعات جنگى و... را به عهده دارند. زنها فقط امور تنگاتنگ نظامى را که کار شاق ودشوارى است، به عهده نمى‏گیرند نه این که از فیض جهاد محروم باشند. وثانیا: اگر کشورى در حال جنگ و دفاع است و از طرف بیگانه‏ها تهدید مى‏شود، زنها باید فاع کنند ولازمه دفاع آموزش نظامى دیدن است. پس در هیچ یک از این مسائل، زن مرحوم نیست‏بلکه در اکثر دشواریها و باربردارى وامانت‏داریها، در بسیارى از مصائب و مشکلات، زن همتاى مرد است.  

این که گفته مى‏شود جنگ و جهاد و مبارزه وظیفه زن نیست، مربوط به جهاد ابتدایى است که مربوط به امام معصوم‏سلام الله علیه است و تنها بعضى از فقهاى مارضوان الله علیهم فرموده‏اند، که اختصاصى به امام معصوم ندارد، اما در جنگهاى دفاعى ورد کید اجانب، اگر زن فرمانده لشکر زنان بشود نه تنها جایز است‏بلکه گاهى واجب است، چون دفاع اختصاصى به زن و مرد ندارد. هرجا که دفاع باشد زن همتاى مرد و در همه مسائل جنگى و غیر جنگى حضور دارد.

هجرت نیز که در مبارزه بار سنگینى است، بر زن و مرد واجب است، همواره هجرت با جهاد همراه بوده است. در صدر اسلام، هم مهاجرین بودند و هم مهاجرات. واکنون هم مهاجرت مخصوص مرد نیست‏بلکه به هنگام ضرورت بر هر دو گروه واجب است.

ثالثا: این شبهه که مى‏گویند; تقسیم کارهاى اجرایى مانع از دستیابى زنها به فضائل است، در اثر عدم توجه به نظام ارزشى اسلام است. ملاک‏هاى نظام ارزشى اسلام غیر از معیارهاى مکاتب دیگر است. در اسلام تعبد هست و این تعبد مایه تقرب است، وهرکس بنده‏تر باشد مقرب‏تر است. بندگى خدا نیز در آن نیست که مطابق آرا و پیشنهادهاى خود عمل کنیم، بلکه بندگى آن است که برابر دستور خدا رفتار کنیم.

کسى توقع تکامل وانتظار فضیلت دارد، معیار تکامل و فضیلت را باید وحى الهى تضمین کند و وحى الهى هم برنامه‏ها را تقسیم و توزیع نموده است. زن هرگز نمى‏تواند بگوید: چون من نسبت‏به بخشى از وظایف مرد محروم هستم، پس از فضائل آن وظایف نیز محروم مى‏باشم، ومرد نیز نمى‏تواند مدعى شود به دلیل انجام کارهاى ویژه از فضیلت ویژه‏اى برخوردارم. چون براى هر کار اجرایى یک پاداشى است و به هر شخصى به مقدار اخلاص پاداش داده مى‏شود، اگر چنانچه براى مرد کارهاى اجرایى مشخص و ثواب‏هاى معین است، براى زن هم کارهاى اجرایى وثواب‏هاى مشخص است.

منبع: زن در آیینه جلال و جمال – آیت الله جوادی آملی



پنج شنبه 86/4/14 ساعت 1:46 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
قضاوت و مرجعیت زنان
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
53378 :کل بازدیدها
6 :بازدید امروز
4 :بازدید دیروز
درباره خودم
زن نوشت
دریا
یک زن خانه‏دار که یادش هست بهترین نعمت خدا عقل است و بیشترین لذت در زندگی، در نتیجه‏ی بهره گیری از همین عقل به دست می‏آید.
لوگوی خودم
زن نوشت
لوگوی دوستان
لینک دوستان
بی عینک
برو بچه های ارزشی
نافذ
طعم شیرین دو دقیقه
گاه نوشت های یک رهرو
مادرانه
شمیم وصل
قلم رنجه
شیدای بی نشون
مائدة من السماء(حجره طلبگی)
اشتراک
 
آرشیو
فنون خانه داری
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
طراح قالب